Vaginale afscheiding

Iedere vrouw heeft vaginale afscheiding, dat is volkomen natuurlijk. De ene vrouw heeft er meer last van dan de andere en de substantie kan veranderen onder invloed van je cyclus.

Vaginale afscheiding, ook wel fluor vaginalis of witte vloed genoemd, is eigenlijk het natuurlijke reinigingsmechanisme van je lichaam. Het wordt afgegeven door de vaginawand en de baarmoederhals en bestaat uit doorzichtig, waterig vocht en slijm. Deze slijmerige substantie voert dode cellen en schadelijke bacteriën af en helpt zo vaginale infecties voorkomen. Niet iedereen heeft evenveel afscheiding uit de vagina. Normaal gezien is de afscheiding vloeibaar, doorzichtig en witachtig. Bij het opdrogen wordt het meestal een beetje geel. De afscheiding ruikt dikwijls wat zuur, maar kan ook geurloos zijn.

Vaginale afscheiding kan verschillen in kleur, geur en stroperigheid (viscositeit). Dit hangt samen met je menstruatiecyclus, het gebruik van de pil, eventuele seksuele opwinding, zwangerschap en overgang. Maar ook je eetpatroon kan invloed hebben op de kleur en geur van de vaginale afscheiding. De hoeveelheid varieert per vrouw: de ene vrouw produceert relatief weinig vaginale afscheiding en de andere juist wat meer.

• Een vieze geur
  • Jeuk en irritatie
  • Verandering van kleur
  • Pijn bij het plassen of vrijen
  • Meer of soms brokkelige afscheiding

Vaginale schimmelinfectie (candida vaginalis of candidiasis)
Een vaginale schimmelinfectie geeft een dikke, witte, brokkelige afscheiding. Vaak gaat dit samen met jeuk, roodheid en irritatie van de vagina en een branderig of pijnlijk gevoel tijdens het plassen. Soms is er ook wat zwelling van de schaamlippen.

Bacteriële vaginose
Bij een bacteriele vaginose overheersen bepaalde bacterien in de vaginale flora, wat zorgt voor een grijze afscheiding met een vissige geur of rotte vis geur.

Andere symptomen van een bacteriële vaginose zijn jeuk, roodheid en zwelling van de vagina en soms vaginale winden.

SOA’s
Dikke, troebele gele of groene afscheiding kan wijzen op een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). De afscheiding heeft een onaangename geur. Andere symptomen zijn een branderig gevoel bij het plassen, pijn in je buik, pijn bij het vrijen en soms wat vaginaal bloedverlies.

Andere geurtjes
Een vaginale geur hoeft gelukkig niet altijd iets ernstigs te betekenen. Wanneer je bijvoorbeeld een intensieve sportles hebt gevolgd, kan er een wat sterkere muskusgeur uit de omliggende zweetklieren komen. Heb je een condoom of glijmiddel gebruikt, dan wordt de geur vaak beschreven als een chloor- of bleeklucht. Dit gaat vanzelf over. Ook voeding kan je vagina een andere geur bezorgen. Citrusfruit staat erom bekend dat ze de geur en smaak van de vagina zoeter maken. Uien, knoflook, broccoli en asperges veroorzaken een geur die veel mensen minder plezierig vinden.

Andere oorzaken van afscheiding
Een andere oorzaak van vies ruikende gele, groene of bruine vaginale afscheiding is het vergeten van een tampon. Dit is niet alleen levensgevaarlijk, in verband met het Toxisch Shock Syndroom (TSS), maar geeft ook symptomen als vaginale jeuk, huiduitslag, vaginale bloedingen, pijn bij plassen en seks en ontstekingen.
Ook het gebruik van inlegkruisje en maandverband kan invloed hebben op de vaginale flora. Deze bevatten chemicaliën.

Smegma
Enigszins verwant met de vaginale afscheiding is smegma. Bij mannen hoopt smegma zich op onder de voorhuid terwijl het bij vrouwen ontstaat in de plooien van de kleine schaamlippen en bij de clitoris. Smegma bestaat hoofdzakelijk uit opeenhoping van dode, afgestoten huidcellen die vanwege het feit dat zij in een plooi ‘gevangen’ zitten niet spontaan verdwijnen zoals dit elders op de huid het geval is. Bij vrouwen is er vaak nog bijmenging van talg uit de talgklieren in het vulvagebied. Bij mannen is er een bijmenging van producten uit de prostaat en de klieren van Littré. Deze kliertjes bevinden zich in het laatste deel van de plasbuis bij mannen en maken slijm aan. Smegma wordt door alle vrouwen en onbesneden mannen aangemaakt. Wegwassen met water is noodzakelijk, want na verloop van tijd gaat smegma stinken.

Vaak is een antibioticakuur voldoende om een bacteriële soa te behandelen. Vanzelfsprekend moet in zo’n geval ook uw partner worden getest en behandeld. Anders besmet u elkaar steeds opnieuw. Ook bij bacteriële vaginose is een antibioticakuur meestal de oplossing. Een candida-infectie is eenvoudig te behandelen met een orale capsule, vaginale crème of vaginale tabletten. U kunt zelf aangeven wat uw voorkeur heeft. Wanneer een vaginale schimmelinfectie de kop blijft opsteken, proberen we klachten effectief te onderdrukken met een profylactische behandeling. U ondergaat dan zes maanden lang, elke twee weken, een orale of vaginale behandeling.

• Wassen met zeep – dit kan de zuurgraad in je vagina verstoren en leiden tot meer afscheiding.
  • Wassen met te warm water.
  • Inlegkruisjes – sommige vrouwen krijgen juist meer afscheiding door het dragen van inlegkruisjes.
  • Vochtig toiletpapier – ook dit kan leiden tot meer afscheiding.