Menstruatieproblemen

Ongeveer 20 procent van de vrouwen heeft last van ongewoon hevig menstrueel bloedverlies met de daarbij behorende menstruatieproblemen.

De menstruatie wordt vooral gestuurd door Oestrogeen en Progesteron – hormonen die in de eierstokken worden gemaakt. In een normale menstruatiecyclus zijn deze hormonen in evenwicht. Wanneer dit niet in evenwicht is, kunnen er menstruatieproblemen optreden.
In bijna alle gevallen is een oplossing mogelijk

• Pijnlijke of langdurige menstruaties
  • PMS (Pre-menstueel syndroom)
  • Onregelmatig bloedverlies
  • Hevig bloedverlies
  • Hevig bloedverlies tijdens of na de overgang

Bij ongeveer 40% van de klachten wordt een afwijking van de baarmoeder gevonden, zoals myomen (vleesbomen) en poliepen. Deze kunnen hysteroscopisch worden verwijderd. Bij de overige 60% is het hormonaal evenwicht verstoord.

Menstruatieproblemen zoals bijvoorbeeld hevig bloedverlies (menorragie) kunnen verschillende oorzaken hebben. De hoeveelheid menstruatiebloed is onder andere afhankelijk van de dikte van het opgebouwde baarmoederslijmvlies. De hormonen aangemaakt door de eierstokken verzorgen de opbouw van dit slijmvlies. Bij een daling van de hormoonspiegel stoot de baarmoeder het slijmvlies af. Hierbij ontstaat een bloeding: de menstruatie.

Hevig menstrueel bloedverlies kan een gevolg zijn van de baarmoeder zelf, zoals bijvoorbeeld myomen (vleesbomen) in de baarmoeder. Het slijmvlies van de baarmoeder kan ook afwijkingen vertonen door poliepen. Verder kunnen menstruatieklachten veroorzaakt worden door een onregelmatige aanmaak van hormonen, infecties of afwijkingen in bloedstolling.

Onregelmatige aanmaak van hormonen
Een onregelmatige aanmaak van hormonen treedt op wanneer de productie van oestrogeen en progesteron niet in balans is. Dit is een veelvoorkomend verschijnsel, vooral bij jonge vrouwen die nog maar kort menstrueren en bij vrouwen in de premenopauze.
Naarmate de overgang nadert, maken de eierstokken onregelmatiger hormonen. Daardoor wordt soms heel veel slijmvlies opgebouwd, dat bij afstoting een sterke bloeding geeft.

Poliepen en myomen
Ook de aanwezigheid van poliepen en myomen (goedaardige gezwellen)  in de baarmoeder kunnen tot menstruatieproblemen als hevig bloedverlies leiden. Bij klachten kunnen poliepen en myomen worden verwijderd

Infecties
Infecties van de baarmoeder of baarmoederhals kunnen ernstig zijn en ondermeer overmatig bloedverlies veroorzaken. Infecties worden in veel gevallen met antibiotica behandeld.

Afwijkingen in bloedstolling
Afwijkingen in de bloedstolling (verdikking van het bloed om bloedverlies te vertragen of te stoppen) is een ernstige afwijkingen waarvoor medische behandeling noodzakelijk is.

Er is een verhoogd risico op menstruatieproblemen als:

• Als u overgewicht heeft
  • Als u een verstoorde hormoonbalans heeft
  • Als u nooit zwanger bent geweest
  • Als u een schildklierafwijkingen heeft
  • Als u diabetes heeft
  • Als u ouder dan 35 jaar bent
  • De pil of een hormoonspiraaltje. Door het toedienen van extra hormonen kan de balans hersteld worden.
  • De Nova Sure behandeling: onder plaatselijke verdoving wordt het baarmoederslijnmvlies verwijderd.
  • Verwijdering van myomen en poliepen
  • Als laatste optie kan een hysteroctomie (baarmoederverwijdering) worden voorgesteld door uw arts.