Menstruatieproblemen

Ongeveer 20 procent van de vrouwen heeft last van ongewoon hevig menstrueel bloedverlies met de daarbij behorende menstruatieproblemen.

De menstruatie wordt vooral gestuurd door Oestrogeen en Progesteron – hormonen die in de eierstokken worden gemaakt. In een normale menstruatiecyclus zijn deze hormonen in evenwicht. Wanneer dit niet in evenwicht is, kunnen er menstruatieproblemen optreden.
In bijna alle gevallen is een oplossing mogelijk

Veelvoorkomende klachten

Oorzaken

Bij ongeveer 40% van de klachten wordt een afwijking van de baarmoeder gevonden, zoals myomen (vleesbomen) en poliepen. Deze kunnen hysteroscopisch worden verwijderd. Bij de overige 60% is het hormonaal evenwicht verstoord.

Menstruatieproblemen zoals bijvoorbeeld hevig bloedverlies (menorragie) kunnen verschillende oorzaken hebben. De hoeveelheid menstruatiebloed is onder andere afhankelijk van de dikte van het opgebouwde baarmoederslijmvlies. De hormonen aangemaakt door de eierstokken verzorgen de opbouw van dit slijmvlies. Bij een daling van de hormoonspiegel stoot de baarmoeder het slijmvlies af. Hierbij ontstaat een bloeding: de menstruatie.

Hevig menstrueel bloedverlies kan een gevolg zijn van de baarmoeder zelf, zoals bijvoorbeeld myomen (vleesbomen) in de baarmoeder. Het slijmvlies van de baarmoeder kan ook afwijkingen vertonen door poliepen.

Verder kunnen menstruatieklachten veroorzaakt worden door een onregelmatige aanmaak van hormonen, infecties of afwijkingen in bloedstolling.

• Onregelmatige aanmaak van hormonen
  • Poliepen en myomen
  • Infecties
  • Afwijkingen in bloedstolling